Mária a Magnificat énekén keresztül lesz az evangélium pedagógusa – kezdte beszédét a Szentatya. A Szűzanya tanít minket a misszió és a reménység művészetére, amihez nem kellenek nagy szavak, sem programok, mert az ő módszere egyszerű: megy és énekel, ahogy az evangélium elénk tárja őt az angyali üdvözlet után. Mária aggodalom nélkül siet Erzsébet háza felé, Jézushoz siet Kánában a bor fogytakor és már ősz hajjal siet a Golgota felé, hogy ott álljon a kereszt tövében. Ferenc pápa
„Magasztalja lelkem az Urat...”
Böngészem
az
átdolgozott és felújított, több mint
harmincezer címszót tartalmazó Idegen szavak és kifejezések
kéziszótárát (Akadémia
Kiadó 2003.), és felütöm a Magnificat szónál.
Csalódom. Ugyanaz a tárgyi tévedés –
Máriát dicsõítõ ének a
római katolikus liturgiában – a fogalom
értelmezésénél, mint az 1957-ben megjelent
elsõ, majd azt követõ bõvített
kiadásoknál. Hiába, a negyven év nem
múlt el nyomtalanul. Pedig a szerkesztõknek csak a
Bibliát kellett volna fellapozniuk.
A katolikus
liturgiában canticumnak (kiséneknek) hívják
azt a zsoltárszerû éneket, melynek szövege az
Újszövetségbõl való és
Lukács evangéliumában található
alfabetikus sorrendben az alábbiakban:
Benedictus (Lk
1.68-79);
Magnificat (Lk 1.46-55); Nunc dimittis (Lk 2.29-32).
Magyarázatra
szorul a
horae canonicae (imaórák)
fogalma is. A katolikus szertartásrendben a zsolozsma egyes
imádságainak elmondására kijelölt
órák, illetve a hozzájuk tartozó
imádságok. A középkori szerzetesek
közös imádságokra gyûltek össze
ezekben az idõpontokban. A hét idõpont és a
hét imádság: matutinum hajnalban (a név is hajnalit jelent latinul); prima 6 órakor
(elsõt jelent, mert az ókori
számításban reggel 6 volt a nap elsõ
órája); tertia [tercia] 9 órakor ('harmadik'); sexta délben
('hatodik'); nona
3 órakor ('kilencedik'); vesperas 6 órakor ('esti'; még 'vecsernye');
és completorium napnyugta után ('bevégzés').
Egy hétre és a hét-hét alkalomra elosztva
elimádkozzák (régebben el is
énekelték) mind a 150 zsoltárt, valamint
himnuszokat, olvasmányokat és imákat. (Ez a
zsoltárbeosztás II. Vatikáni Zsinat után
némileg módosult.)
A Benedictus a
canticumok
egyike, Zakariás hálaéneke fiának,
Keresztelõ Jánosnak születése
alkalmából. Ugyanezzel a szóval kezdõdik a Sanctus második sora
a misében; egyházzenei mûvekben gyakran
önálló tétel. A latin szó annyit
jelent: 'áldott'.
A Nunc dimittis az agg
Simeon hálaéneke; amikor Jézust – 8 nappal
születése után – bemutatták a templomban
és Simeon karjába véve az
Üdvözítõt, ezt énekelte. Az ének
latin kezdõszavai azt jelentik: 'Most
elbocsátod' (a te szolgádat Uram).
A Magnificat (lat.
'magasztalja'), a Boldogságos Szûz
dicsõítõ és hálaéneke, melyet
akkor mondott, amikor meglátogatta Erzsébetet, aki mint
Megváltója anyját köszöntötte
õt. A Szent Szûz énekkel ad hálát
megváltottsága kegyelmeiért. Az ének latin szövege e szavakkal kezdõdik: Magnificat – anima mea Dominum. Et exsultavit spiritus
meus: - in Deo salutari meo... Tudnunk
kell még, hogy a Magnificat a
zsolozsma állandó része. A latin
szertartásban az esti dicséret canticuma, a
bizánci liturgiában viszont a reggeli. Átvette a
katolikus liturgiából a reformáció is;
latinul, majd Luther fordításában
németül is énekelték. Magnificatnak
hívják a zeneirodalomban az említett
evangéliumi szakaszra énekelt dallamot és nagyobb
zenemûvet. A XV. sz. óta többszólamú
vokális megzenésítései is ismertek.
Gregorian dallamai díszesek, ünnepélyesek.
A pádovai
Scrovegni-kápolnában látható Giotto
Vizitáció címû nagyméretû
freskója, mely a két tiszta, nemes jellemû asszony
találkozását ábrázolja. A
késõgótika egyszerû vonal- és
színvilágával jól érzékelteti
Mária és Erzsébet szeretetteljes rokoni
kapcsolatát. Vajon meg tudja-e érteni ezt a
csodálatos képet az, aki nincs tisztában a
Magnificattal. De utalhatnánk Botticelli hasonló témájú
festményére is (Firenze, Uffizi 1480.k.), ahol a
mûvész angyalok körében festi le
Máriát. Bámulatos és felemelõ, a
gótikus szobrászat csúcsának
tekinthetõ a Magnificat a svájci Fribourg
székesegyházában is.
Meg tudjuk
érteni,
át tudjuk érezni e mûalkotásokat a
világ egyik legszebb imájának mélyebb
ismerete nélkül? S ha már a vizitációt
említettem, nem állhatom meg szó
nélkül az említett és jogosan
kritizált idegen szavak szótárának e
szóhoz fûzött magyarázatát sem: „a
Jézust méhében hordozó Szûz
Mária és a Keresztelõ Szent Jánossal terhes
Erzsébet találkozásának jelenete, ill.
ennek ábrázolása a keresztény
mûvészetben”. Mennyivel szebben fejezi ezt ki
csodaszép nyelvünk, amikor azt mondja, hogy a
gyermekét váró Mária
látogatása idõs rokonánál,
Erzsébetnél, aki Keresztelõ Jánost hordta
méhében, s kettõjük
találkozása, mint
képzõmûvészeti
ábrázolás tárgya. A legszebb
vizitációk egyike minden bizonynyal a
magyarországi M.S. mester (1506) alkotása.
A Magnificat
megértéséhez vissza kell mennünk a
Találkozáshoz (Lk 1,39-56.).
Mária és
Erzsébet találkozása összefûzi a
János és Jézus születésének
hírüladásáról szóló
két elbeszélést, de a
születésükrõl és a
gyermekkorukról szólókat is. Az Erzsébettel
való találkozás mélyebben
megértetteti Máriával a saját
üzenetét és hálatelt szívvel
dicsõítõ éneket zeng Isten
üdvözítõ
mûködésérõl.
Röviddel az
angyali
üdvözlet után Mária útja
Názáretbõl Júda egy városába
vezet. A vándorút végén Mária
belép Zakariás házába és
üdvözli Erzsébetet, aki eltelik a
Szentlélekkel. Erzsébet dicsõítõ
énekének végsõ szavaival boldognak
magasztalja Máriát. Boldog vagy, mert hittél.
Mária azért lett Jézus Krisztus anyja, mert
hívõ engedelmességgel igent mondott az angyali
üzenetre.
Az angyal
üzenetébõl, a lélektõl
eltöltött Erzsébet prófétai
szavaiból és az Írásból Mária
felismeri, milyen nagy dolgot tett vele az Úr.
Mária himnikus
evangéliuma Isten dicséretének akkordjaival
kezdõdik, majd megénekli a hatalmas szent és
irgalmas Istent, üdvözítõ
tevékenységének alaptörvényeit
és ígéreteihez való
hûségét dicsõíti. Ez a
messiási-eszkatológikus öröm áthatja
Mária szívét és lelkét. Mária
az alacsonyakhoz, vagy kicsikhez és a szegényekhez
számítja magát és ez a boldognak
hirdetés is – amit Erzsébet kezdett is – soha
nem ér véget. Minden nemzedék hallatja
hangját Mária dicséretében. Éneke
kezdetén arról az üdvösségrõl
beszélt, amelyet Isten neki magának
készített, a végén pedig arról,
amely népére virradt. Ami Máriával
történt, az megy végbe Isten
egyházában is. Mária anyasága minden
mást felülmúl. Õ annak a Messiásnak
szûzi anyja, akitõl áldást kap a föld
minden népe és anyasága minden más
anyaságot megkoronáz.
Mária Isten
iránti háláját a Magnificatban az
ószövetségi énekek nyelvén fejezi ki.
Éneke Isten népének éneke lesz. Az
egyház azért éneki a Magnificatot esti
imája közben, mert elmélkedve ekkor tekint
végig a nap történésein.
Udvarhelyi
Olivér
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése