Már szóltunk arról, hogy az Istennek kijáró tisztelet
bizonyos meghatározott testtartást kíván.
Isten olyan végtelenül nagy, mi pedig olyan parányiak vagyunk, hogy e tudat
külsőleg is megnyilvánul: megkicsinyít, térdre kényszerít bennünket.
A hódolatos lelkület
azonban még másképpen is megnyilvánulhat. Képzeld el, hogy ülsz, és pihensz
vagy beszélgetsz valakivel. Most olyan személy jön, akit nagyon tisztelsz, és
hozzád fordul. Ugye ilyen esetben rögtön fölkelnél, egyenes állásban
hallgatnád meg szavait és válaszolnál neki? Mit jelent ez? Az állás mindenek
előtt összeszedettséget jelent, mert ilyenkor az ülés kényelmes
testtartásával szemben fegyelmezett, feszes testállást veszünk fel. Annyit is
jelent, hogy figyelünk, mert az állásban van valami feszültség,
éberség. És végül azt is jelenti, hogy készen állunk, mert aki áll,
minden további nélkül útnak is indulhat. Haladéktalanul végrehajthat egy
megbízatást, hozzáfoghat valamilyen munkához, mihelyt erre parancsot kap.
Az állás tehát az Isten
előtti hódolat másik oldalát mutatja meg. A térdelésben kifejezésre jutott az
imádás, nyugodt kitartás, - itt pedig az éber, tevékeny lelkület. Ilyen
tisztelet tölti el a készenlétben álló szolgát, a harcra kész katonát. Az
ilyen hódolattal teljes tisztelet állást kíván.
Fölállunk, midőn
elhangzik a szentmisében az örömhír, az evangélium. Állnak a keresztszülők,
amikor a gyermek helyett leteszik a keresztségi fogadást. Állnak a gyermekek
is, midőn első áldozásuk alkalmával megújítják ezt a fogadást. Állnak a
jegyesek, amikor az oltár előtt örök hűséget fogadnak egymásnak. És még sok
más szertartásnál is állunk…
Némelykor a
magánimádságban is igen kifejező lehet az állás. Az első keresztények szívesen
imádkoztak állva. Bizonyára ismerős a katakombák Orante-képe: egyenes
testtartású alak, nemesen leomló ruhában, kitárt karokkal. Szabadon és
fegyelmezetten áll, hallgatva az igét és készen arra, hogy vidám lélekkel
lásson neki teljesítéséhez.
Van úgy is, hogy nem
megy a térdelés, az ember feszélyezve érzi magát általa. Ilyenkor jót tesz az
állás: felszabadít. De csakis a helyes állás! Akkor, ha mindkét lábunkon
állunk, és nem támaszkodunk. Egyenes térdekkel, nem pedig hanyagul,
meghajlítva azokat. Ki kell húznunk magunkat, uralkodnunk kell önmagunkon.
Ezzel az imádság
fegyelmezett, de ugyanakkor szabad is lesz, telve hódolattal és
tettrekészséggel.
Romano Guardini
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése